EL BOHEMI
-Relat inspirat
en el quadre "El bohemi" de Santiago Rusiñol (1891), on hi
apareix Erik Satie, músic francès. Amb motiu de la visita dels
alumnes de quart d´ESO al museu Joan Maragall.
Autora: R.B
El foc es va
consumint lentament mentre crepita el darrer tronc a la xemeneia. Les
tímides flames es reflecteixen en els ulls glaucs del jove que seu a
la vora , amb les mans entrellaçades damunt dels genolls, com si
pregués. Als vint-i-cinc anys, ha viscut molts hiverns a París,
gelor a les finestres, branques nues i dies de plom. Com les barques
d´Honfleur, on va néixer, que es bressolaven mudes en un oceà de
mercuri, mentre els pals vestien de gebre i glaç. Fa fred a
l´estança. La porta de fusta, pintada de blau pàl.lid i
atrotinada, no tanca bé. Rue de Cortot, un carreró petit dels de
Montmartre, cinquè pis. Tots els terrats de París i les miserables
vides que s´amaguen als vells edificis formen el barri bohemi.
L´estança és petita i amb un toc miserable. El propietari,
monsieur Delay, puja cada trenta dies les nombroses escales per
cobrar-li el lloguer. Sempre hi arriba vermell, esbufegant i amb
pudor de vi barat a l´alè. La mort el festeja disfressada de vidre
verd ampolla. El jove no veu les flames ni sent l´escalfor
del foc. Mentre, un gat negre d´ulls perillosament verds creua,
majestuós, l'estudi i miola tot criant
ossos i misèria. L´Erik l´ignora mentre mou el peu esquerre i
assaja el ritme ternari de la seva darrera obra, les Gymnopédies,
per a piano. El contrast entre les notes greus i les agudes atorga a
la composició una cadència que és com el caminar sensual d´una
dona. Suzanne. El seu nom li evoca una nit d´estiu al Sena, una
taverna i molts ponts .Massa
alcohol i un coixí compartit. La buidor d´una ruptura. El mal
d´amors, un "mai més amb tu".Creuar-se pels carrers i
ignorar-se com a furtius. Nits d´insomni al "Chat Noir",
amb música estrident de cabaret, fum de cigarreta i tot un món
irreal de faldilles vermelles i negres voleiant, banderes del
fals amor. Quin local més diferent del
Conservatori, on s´escolaven els vespres de tardor i pluja insistent
entre notes impostades com la mentida,
repetides fins a l´infinit. Monsieur Arnaud, el professor, li va dir
que no servia, que no tenia talent, que els seus dits eren de cartró
i l´oïda, de suro. Els secrets d´un piano sempre li serien vetats.
I què dir del servei militar als boscos de Les Ardenes, un altre mal
record. Fang, suor i sang i la intempèrie d´una gèlida nit de
febrer per escapar-se. Nevava. Pneumònia i dos mesos de llit, en un
vaivé de febres que li van consumir el rostre. Tot un fracàs. Una
espurna salta, juganera, del foc i cau a tocar de la catifa que un
dia fou luxosa. En breus segons s´apaga i deixa en els ulls de l´Erik
una il.lusió de llum. El gat, famolenc, li clava una mirada freda i
acusadora. Com un ganivet esmolat. Quan el foc ja s´ha apagat del
tot, el jove s´alça i la levita negra li arriba als genolls. Miques
de cendra grisa voleien per l´estança. S´emmiralla i veu un home
com qualsevol altre, amb els ulls verd molt clar, herència d´una
àvia normanda, galtes begudes i barba retallada a la moda. Ple de
somnis i amb la música com a amant, les notes omplint el seu cor i
marcant-li els dits invisibles d'una càlida abraçada eufònica a
la cintura. En girar el cap, veu els dibuixos dels seus "compagnons"
clavats a la paret. Aquarel.les amb bustos tràgics de dona,
esglésies batudes pel vent i la pluja i camps delmats
per un hivern rigorós. I un poema. L´amic
Pierre i la seva dissort: "Un amour maudit", amb versos
dessagnats que auguren dol i crisantems.
La tinta plora mentre l´Erik sospira. Una claror lletosa apunyala la
negror de la nit de dimarts. Un nou dia neix entre el costum i la
desesperança de milers d'habitants. Els primers carros dels
menestrals roden pels carrers costeruts, grinyolant. Una lletera
anuncia amb veu dolça i mots equívocs la seva mercaderia mentre un
home agonitza sol a
"La Charité". S´acosta al llit, que és a tocar de tot.
No hi ha espai on viure. Uns humils llençols grocs i una vànova a
quadres, esfilagarsada, per cobrir
un cos que ha nascut per a l´harmonia de la música. Com un bressol.
Com un taüt.
Senzillament deliciós. Gràcies R.B.
ResponEliminaGràcies per la teva ajuda i paciència.
EliminaGràcies per la teva ajuda i paciència.
Elimina